Gratis verzending | 15 nachten garantie | Onderscheid jezelf.

Wat doet slecht/tekort slapen met onze concentratie?


Met alles wat je op een dag doet, heb je enigszins concentratie voor nodig. Of het nu je werk, school, sport of autorijden is, bij alles moet je je focussen. Slaap is hierin een hele belangrijke factor. Vaak voel je als je wakker wordt al aan, hoe je concentratie die dag gesteld is. Maar wat doet slecht slapen of tekort slapen precies met onze concentratie?

Laten we beginnen met de harde feiten: Iedereen dag vallen er in de VS meerdere verkeersdoden door oververmoeidheid. Je hebt hierbij 2 belangrijke oorzaken van ongelukken in het verkeerd door vermoeidheid. De eerste is dat iemand letterlijk in slaap valt tijdens het rijden, dit komt echter niet al te vaak voor. 

Veelvoorkomend

De tweede oorzaak komt een stuk vaker voor, en dat is een kort verlies aan concentratie, ook wel microslaap. Microslaap duurt maar enkele seconden, waarin je ogen geheel of gedeeltelijk dichtvallen. De oorzaak hiervan is vaak chronisch slaaptekort (wanneer je regelmatig minder dan 7 uur slaapt). Zonder dat je het door hebt, verlies je de controle over al je motorische functies.

Onderzoek

Slaapdokter David Dinges van de University of Pennsylvania deed hier onderzoek naar. Een groep mensen kreeg de opdracht om binnen een bepaalde tijd een knop in te drukken, wanneer deze oplicht. De lampjes lichten hierbij onregelmatig op. Alle deelnemers begonnen met een volledige nacht slaap, zodat hun reacties in uitgeruste toestand konden worden gemeten. Vervolgens werd de groep in vier verschillende groepen verdeeld: Groep 1 moest 72 uur opblijven, groep 2 kreeg iedere nacht 4 uur slaap, groep 3 kreeg 6 uur slaap en groep 4 de volledige 8 uur slaap.

Hier kwamen 3 belangrijke dingen uit:

  1. Buiten dat het zorgde voor een verlaging van de reactiesnelheid, reageerden proefpersonen soms even helemaal niet meer (microslaap).
  2. De prestaties van de groepen die wel sliepen maar korter, waren op de lange termijn even slecht als de groep die helemaal niet sliep. Vooral de groep die 6 uur per nacht sliep, wat de meeste mensen bekend voorkomt, presteerden na 10 dagen even slecht als iemand die een dag volledig heeft doorgehaald. Bij alle groepen leek het ook niet te stabiliseren. Was het onderzoek langer doorgegaan, dan was het alleen maar erger geworden.
  3. De perceptie van mensen bij een tekort aan slaap, is vaak dat het allemaal wel meevalt en het bij hun zelf zo erg nog niet is. Zie het als de dronken man die denkt dat die na een avondje in een café, nog wel naar huis kan rijden.

Het wordt de levensstandaard

Wanneer iemand jarenlang voortdurend te weinig slaapt, zal hij of zij gaan wennen aan zijn beperkte prestaties en dat die minder alert is en minder energie heeft. Deze toestand wordt dan de norm, waarin iemand niet meer doorheeft dat zijn mentale vermogen en vitaliteit achteruit gaat.

Weekend uitslapen en ik kan er weer tegenaan, toch?

Waarschijnlijk denk je dat na een goede en lange nacht, de optimale prestaties van mensen weer terugkeren, zoals wat mensen doen met uitslapen in het weekend, om de opgebouwde slaaptekort van de week te compenseren. Uit het onderzoek van Dinges kwam het tegendeel naar boven, dat iemand na 3 lange nachten uitslapen, de optimale resultaten van voor de proef nog niet hadden bereikt. Daarbij haalden ze uren ook niet in, simpelweg omdat de hersenen dat niet kunnen. 

Concentratie leidt onder het voortdurend tekort slapen en uitslapen verhelpt dat ook niet na één nachtje. Conclusie: slaap elke avond goed en de juiste lengte en geniet van een goede concentratie!

Bron: Boek Slaap - Matthew Walker

Laat een reactie achter

Gratis verzending

Zonder minimale bestelwaarde!

15 nachten garantie

Toch niet tevreden met ons product? Retourneer en ontvang het geld terug!

Veilig betalen

Bij Onnea maken we gebruik van een beveiligde SSL-verbinding

Vragen?

We staan altijd voor je klaar!  info@onnea.nl