Gratis verzending | 15 nachten garantie | Onderscheid jezelf.

Slaaptekort en het immuunsysteem


We hebben het allemaal wel eens ondervonden, ziek zijn. Heel de dag voel je je rot, continu aan het snotteren en je wilt niet liever dan de hele dag in bed liggen. Er bestaat echter een hele nauwe relatie tussen je slaap en je immuunsysteem. Slaap beschermt je met allerlei middelen tegen ziekte en infectie. Wanneer je toch ziek wordt, zet je immuunsysteem je aan tot slapen om de inspanning tegen de ziekte te vergroten.

Smerigste onderzoek ooit

Dr. Aric Prather van University of California heeft hier ooit één van de goorste onderzoeken ooit naar slaap en het immuunsysteem gedaan. Hij onderzocht een week lang 150 gezonde mannen en vrouwen met behulp van een polshorloge en een verkoudheidsvirus.

De deelnemers moesten allemaal in quarantaine en kregen een Rhinovirus in de neus. Vervolgens hield Prather hen gedurende een week in het laboratorium goed in de gaten. Zo hield hij de immuunreactie bij door regelmatig bloed- en speekselmonsters af te nemen en verzamelde hij elk snotje van de deelnemers. Op deze manier kon Prather vaststellen wie daadwerkelijk kou had gevat.

Daarnaast verdeelde Prather de deelnemers in 4 groepen op basis van hoeveel slaap per nacht ze in de week voor het experiment hadden gehad.

  1. Minder dan 5 uur slaap.
  2. 5 tot 6 uur slaap.
  3. 6 tot 7 uur slaap.
  4. 7 uur of meer slaap.

Resultaat

Uit het onderzoek kwam een directe, lineaire relatie met de besmetting aantallen: hoe minder iemand had geslapen voordat hij met het verkoudheidsvirus werd besmet, hoe groter de kans dat hij daadwerkelijk met het virus werd geïnfecteerd. Waar de proefpersonen met een slaap van 7 uur of meer een infectiegraad hadden van 18%, was de infectiegraad van de groep met rond de 5 uur slaap 50%.

Ziekten als verkoudheid, griep en longontsteking behoren misschien wel tot de belangrijkste doodsoorzaken in de wereld. Goede slaap is dan ook een middel wat veel meer gebruikt moet worden om dit tegen te gaan.

Griepprik

Veel mensen kiezen ervoor om een griepprik te nemen, echter is zo een prik alleen effectief als je lichaam er daadwerkelijk ook op reageert en de antistoffen gaat aanmaken. 

In 2002 is hier onderzoek naar gedaan en het resultaat was opmerkelijk. De ontdekking liet zien dat slaap je reactie op het griepvaccin sterk beïnvloedt. Tijdens het onderzoek werden gezonde jong volwassenen in 2 groepen verdeeld, waarbij de ene groep 6 nachten lang maar 4 uur per nacht mochten slapen, terwijl de andere groep daar 7,5 tot 8 uur de gelegenheid voor kreeg. Aan het einde van deze week kregen alle deelnemers een griepprik.

Vervolgens werden er in de dagen erna bloedmonsters afgenomen om te bepalen of de proefpersonen antistoffen aanmaakten, waarmee dus ook kon worden bepaald of de vaccinatie werkte. De groep met genoeg slaap hadden een krachtige respons, in de vorm van de aanmaak van antistoffen, wat dus duidt op een sterk en gezond immuunsysteem.

De respons van de andere groep was daarentegen heel zwak: nog geen 50% van de immuunreactie van de groep met goede slaap.

Dan maar een weekje uitslapen zou je denken?

Het klinkt heel goed, maar het helpt niet. Zelfs als iemand 2 of zelfs 3 weken krijgt om te herstellen van een week te weinig slapen, dan nog is de immuunreactie op de griepprik niet optimaal. Wanneer het slaaptekort is geleden, kun je er later niet meer van profiteren door je slaap in te halen.

Kortom: gun jezelf een goede nachtrust en zorgt ervoor dat je een ijzersterk immuunsysteem hebt, vooral in deze gekke corona tijd! 

Bron: Boek Slaap - Matthew Walker

Laat een reactie achter

Gratis verzending

Zonder minimale bestelwaarde!

15 nachten garantie

Toch niet tevreden met ons product? Retourneer en ontvang het geld terug!

Veilig betalen

Bij Onnea maken we gebruik van een beveiligde SSL-verbinding

Vragen?

We staan altijd voor je klaar!  info@onnea.nl